بررسی طرح آزادسازی سهام عدالت


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی طرح آزاد سازی سهام عدالت در قالب صندوق های سرمایه گذاری در طرح یک یا دو فوریتی در اواخر آبان ماه جاری در صحن علنی مجلس خبر و اخبار داد و گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با کلیات این طرح موافقت کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی طرح آزاد سازی سهام عدالت در قالب صندوق های سرمایه گذاری در طرح یک یا دو فوریتی در اواخر آبان ماه جاری در صحن علنی مجلس خبر و اخبار داد و گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با کلیات این طرح موافقت کرده است.

ˈمحمد رضا پور ابراهیمیˈ روز دوشنبه  گفت: طرح آزاد سازی سهام عدالت در قالب صندوق های قابل معامله(ETF) از طریق بورس انجام می شود.

وی با بیان آن که، سهام عدالت نتوانسته اهداف اولیه را دنبال کند و مشکلاتی نظیر افزایش تصدیگری دولت در اقتصاد را به همراه داشته است، اظهار داشت: یکی از اهداف واگذاری سهام عدالت، فروش سهام شرکت ها به مردم و کاهش تصدیگری دولت بود، اما با وکالت بلاعزلی که از مردم گرفته شده است، رسما بر تصدیگری دولت اضافه شده است.

وی با بیان این که، از آنجایی که سهام به نام مردم است و دولت از آنها وکالت دارد، می تواند نسبت به آن پاسخگو نباشد، تصریح کرد: این امر با روح اصل 44 منافات دارد، ضمن آن که منجر به صرفه جویی اقتصادی نیز نشده است.

نماینده مجلس با بیان آن که، 42 میلیون نفر از مردم سهام عدالت دریافت کرده اند، در حالی که هیچ عایدی از این سهام به دست نیاورده اند، گفت: دارندگان این سهام مالکیتی نسبت به آن ندارند، زیرا علاوه بر این که امکان خرید و فروش سهام را ندارند، نمی توانند سود سهام را دریافت کنند و امکان حضور در مجامع عمومی شرکت ها و مشارکت در تصمیم گیری شرکت ها را نیز ندارند.

پور ابراهیمی گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد، دولت تاکنون 44 هزار میلیارد تومان سهام به مردم واگذار کرده که از این میزان تاکنون 10 هزار میلیارد تومان آن با در نظر گرفتن تخفیف هایی که از سوی دولت لحاظ شده، تسویه شده است.

به گفته وی، بر همین اساس کل مطالبات دولت از سهام عدالت 34 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی این که اگر 34 هزار میلیارد تومان از سبد سهام عدالت به دولت پرداخت شود، سهام عدالت به طور خود کار آزاد می شود.

وی ادامه داد: ارزش کل سهامی که در قالب سبد سهام عدالت به مردم واگذار شده، از 44 هزار میلیارد تومان به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است و به این ترتیب می توان با فروش بخشی از سهام موجود در سبد سهام عدالت مبلغ 34 هزار میلیارد تومان مطالبه دولت از سبد سهام عدالت را تسویه کرد و با توجه به این که، دولت در حال حاضر با کسری بودجه زیادی مواجه است، این رقم می تواند بخش زیادی از مشکلات دولت را حل کند.

پور ابراهیمی اظهار داشت: با فروشی بخشی از سهام موجود در سبد سهام عدالت می توان طلب دولت را تسویه کرد و در عین حال پس از آزاد سازی این سهام، مردم هم مالک نهایی سهام عدالت خودشان می شوند.

وی اضافه کرد: پس از آزاد سازی این سهام همه نقدینگی موجود به داخل یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF) تزریق می شود تا از طریق آن مردم امکان خرید و فروش سهام را پیدا کنند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: برآورد ها نشان می دهد که با آزاد سازی سهام عدالت و اختصاص آن به مشمولان سهام عدالت در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به هر یک از مشمولان حدود یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 400 هزار تومان سهام عدالت تعلق می گیرد.

وی گفت: همه ابعاد این طرح ماه ها در نشست های مشترک با مسئولان بورس و وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفته و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به طور کامل با اجرای این طرح موافق است.

وی تاکید کرد: وضعیت سهام عدالت در حال حاضر به گونه ای است که دولت باید منتظر سود شرکت ها باشد تا بتواند به منابع خود در سال های آینده دست یابد، اما با اجرای طرح جدید این مشکل برای دولت رفع و سهام عدالت نیز آزاد می شود.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



سه شنبه 14 آبان 1392